Yogi food – en hyldest til kikærter

Måske vil dette indlæg for nogle være en kende tørt. Men når det er sagt så hylder jeg kikærter i disse dage, og må ærligt indrømme at jeg er meget fascineret over hvor mange forskellige retter, der kan blive ud af en pose kikærter til 25 kr.

Indtil videre er det blevet til: kikærtepandekager, humus, kikærte-wok og kikærter i rødvin og grøntsager og i aften blev det så til ovnbagte falafels. Der er stadig flere kikærter i gryden, men må hellere stoppe mens legen er god og min kære familie får et flip 🙂

Kikærterne var super nemme at lave så jeg deler lige opskriften. Og med et barn omkring en i den berømte ulvetime, er det et hit at bage dem i ovnen.

Falafels

falafel 2

Ca. 28 små runde falafels

Ca. to håndfulde frisk persille (eller mere hvis du ønsker..)

5 dl. Kikærter

2 fed hvidløg

1 lille løg

3 spsk. Olivenolie

1 tsk. Bagepulver

1 tsk. Falafelkrydderi  (fås i grønthandlere) alternativt 1. stk. kommen

Evt. en spsk. Mel

Blend kikærter og bland de øvrige ingredienser i.

I stedet for at friturestege dem bagte jeg dem i ovnen – så sparer du både på fedtet og det er meget nemmere.

Placer dem på en bageplade med bagepapir i ovnen og giv dem 15-20 min. Ved 200 grader til de er gyldne og let sprøde.

Spis med pitabrød eller fladbrød som fås i de fleste grønthandlere. Spar på stivelsen og pak dem ind i salat eller kålblade.

Yoghurt dressing med Mynthe:

Bland yoghurt naturel eller sojayoghurt med lidt hakket mynte, salg, peber og lidt lime og brug som en lækker og frisk dressing

Skriv et svar

