Ninja Turtles Yoga

splinter_meditation

Ninja Turtles og samltlige superhelte er et hit hos Hektor på 3 år. Han farer rundt med sværd, pistoler og pinde og laver Ninja Tricks, kravler på alle fire langs gulvet som Spiderman og hopper på ting og sager herhjemme for det har han set at både Ninja Turtles, Spiderman og Batman gør i filmene.

Jeg var også vild med alle de superhelte da jeg var lille. Men jeg må vist også erkende at jeg måske lidt gammel og meget ‘mor-agtig’ – for jeg synes at mange af de lege og tegnefilm er så vilde. De slås helt utrolig meget. Det kopierer mange af de tre-årige i børnehaven så også.

Det er ingen hemmelighed at jeg synes at Børneyoga er sjovt og en skøn måde at være sammen med sit barn på. Hektor synes også det er sjovt at lave balanceøvelser, sidde i kringle (skrædderstilling), stå som et træ, være farlig slange/cobra, være trebenet hund der tisser og sige go’ morgen til solen.

Da vi den anden dag så Ninja Turtles, kom jeg pludselig i tanke om at selveste master splinter mediterer! For at blive en super NInja er det jo også en vigtig kompetence, at kunne fokusere, være præcis, holde balancen og bevarer roen i pressede situationer – som når Schreder angriber eller andre ubehagelige væsner.

Jeg viste Hektor et billede og en youtube scene med Master Splinter og fortalte at han også sidder i kringle, at man som Ninja også skal sidde med lukkede øjne og fokuserer på at blive ‘verdens hurtigste Ninja’ osv. Og utroligt nok var Hektor med på ideen. Da hans far kom hjem skulle legen pludselig ikke starte ud med at ‘slås’ men at sidde overfor hinanden på gulvet med lukke øjne og sige ‘ommmm jeg bliver verdens hurtigste Ninja – ommmm jeg er ikke bange’. Så rejste Hektor sig så op og gav den gas med at fægte.

Yoga med børn behøver altså ikke være besværligt, kedeligt eller ‘flippet’. Gør yoga til en leg og brug yoga-elementer i hverdagen. Det behøver ikke være at I skal sætte en time af til at lave yoga :-). Om Hektor tager denne del af legen med ned i børnehaven ved jeg ikke, men det var sjovt at inddrage lidt andre aspekter i slås-legen.

God fornøjelse

Skriv et svar

