Yoga-Jul- inspiration til ønskelisten

Mangler du inspiration til ønskesedlen? Og drømmer du måske om at starte det nye år med at gøre noget godt for dog selv og dyrke yoga? Jeg har samlet 10 favoritter 🙂

1.Begynderyogabogen af Karen Pallisgaard.

ItemImage

Denne bog er virkelig skøn – også selvom du ikke er begynder. Det er sådan en bog du både kan læse fra ende til anden med stor fornøjelse – eller zappe rundt i. Karen Pallisgaard giver i bogen en let introduktion til yoga og ayurveda. Dette gøres gennem letforståelige øvelser og gode illustrationer. Målet er enkelt – at give læseren redskaber til mindre stress, øget styrke og større velvære i hverdagen. kan bl.a. købes her

2. Nærmere noget – filosofien bag Yoga – af Simon Krohn.

ItemImage (1)

Denne bog er min absolutte favorit. Du kan med “Nærmere noget” blive introduceret til de tanker og den filosofi, der ligger bag yoga. Det handler bl.a. om selvopfattelse, ro og indsigt, og “Nærmere noget” forklarer disse ting med humor og på en måde, så alle kan være med.Den indiske filosofi, der ligger til grund for yoga, er ikke kun forbundet med yoga, men med livet i sig selv. Derfor kan enhver få noget ud af denne bog. Bogen er skrevet lækkert og forståeligt og med god humor. 

3. Klippekort eller medlemskab til et yogastudie

En god måde at komme igang med yoga på kan være at købe klippekort. PÅ denne måde kan du afprøve forskellige former for yoga og finde din favorit.

3. Yogamåtte

 

Trænger du til en ny måtte eller er din gamle ved at være godt slidt? Så forkæl sig selv med en ny måtte. Der findes mange forskellige måtter og mit bedste råd er, at tage forbi en butik og afprøve måtten. Og nej du behøver ikke stå i butikken og give den gas med en solhilsen – men mærk materialet og mærk om du skrider på måtten. Overvej formålet – tager du tit din måtte med rundt på cyklen – så skal du måske have en let måtte. Lader du din måtte blive i dit faste yogastudie er en tungere kvalitetsmåtte måske mere dig. Jeg kan varmt anbefale at tage forbi Yogaudstyr på Østerbro, hvor de er meget søde til at lade dig afprøve måtter. De har også en webshop, hvor du kan læse meget mere om yogamåtter.

4. Træninsgtøj

Yogaudstyr er en hel industri. Og selvom yoga ikke kræver meget andet end en måtte og noget afslappende tøj findes der et enormt marked indenfor yogatøj. Det er smag og behag om du er til slaskebukser eller stramme tights. Jeg kan gode lide tætsiddende og tynde bukser. det er både behageligt, og gør det nemmere for dig selv at se hvad du kaver + gør det nemmere for yogalæren at se hvad du laver og dermed også kunne justere dig i stillingen. Igen vil jeg anbefale at du prøver lidt forskelligt. Løbebukser kan fint fungere og H&M har nogle lækre tights til en god pris. Mange yogaudøvere er også helt vilde med Lululemon, jeg har dog ikke selv prøvet deres tøj. Måske er du mere til at dyrke yoga i et par lækre og bløde leggins, og dyrker du hot yoga er det en god ide at købe tøj, der egner sig til varme og sved 🙂

 

5. YogaBlok

yogablok_model-1

En yogablok kan anvendes som støtte og hjælp i yogastillinger – uanset om du er begynder eller øvet kan en blok være yderst nyttig i din yogapraksis. De fås i både skum, bambus og Kork. Se et godt udvalg hos yogaudstyr. Jeg har selv en af skum, som passer godt til mig. Jeg har prøvet både kork og bambus og synes at begge dele er meget lækkert.

6. Meditationspude

zafumoon

Du behøver ikke bruge mange timer om dagen på at meditere for at få flere af en meditationspude. Jeg bruger den som indledning i min praksis samt afslutning. Jeg har en halvmånet form, der gør det nemmere for dig at have hæle og ankler trukket tæt ind til din krop samtidig med at puden stætter dine lår. der findes mange modeller – så prøv dig frem. Jeg købte min hos yogaudstyr. Jeg var inde i butikken for at prøve at plante min mås på forskellige slags.

7. Lækker The

882 selection pack_JP:DK

Af The I brevform kan jeg anbefale både Pukka, YogiTea og Clipper. Hvis du mere er til the i løsvægt er mine favorit the-butikker: Sings tehus, Tante T og Chaya.

8. Magnetic Yoga

magnetic-yoga_zoom

Yogamagneter er en sjov lille gaveide. De koster 99 kr. hos Yogaudstyr. Magnetic Yoga består af 63 firkantede magneter med billeder af forskellige yoga stillinger som du nemt kan sætte på alle metal overflader, fx som praktisk udsmykning på et køleskab.Magneterne er lavet i flotte farver og ud for hver yogastilling står der navnet for stillingen på engelsk og på sanskrit. Placér fx magneterne så de udgør et yoga program du gerne vil huske eller brug dem til at lære navne på de mest anvendte yogastillinger.

9.Yoga-event eller workshop

Se fx på HamsaYoga’s hjemmeside (studie på Nørrebro) der har mange lækre workshop. Fx denne:

Byd 2015 velkommen med et åbent hjerte – workshop med Amanda. Lad sindet finde ro oven på nogle overfyldte juledage, og åben dit hjerte frem mod det nye år.Med udgangspunkt i et stærkt kropsligt fundament fra stående stillinger vil vi bevæge os ind i en praksis af dybe bagoverbøjninger. Denne legende udforskning af dit åbne hjerte gør dig klar til en afsluttende guidet meditation, hvor du glædesfyldt kan slippe det gamle år og byde det ny velkommen.Denne opløftende, fejrende praksis giver vinterhumøret et løft før årets sidste fest. Efter workshoppen byder Hamsa på lidt sødt og lidt boblende, så vi kan ønske hinanden Godt Nytår.

10. Online medlemskab til yogaundervisning

Er der ikke et yogacenter i nærheden af hvor du bor, kan et medlemskab til online yogaundervisning være en god ide. Jeg bruger det selv da livet med to små børn ikke altid gør det helt nemt at nå til yoga til et fast tidspunkt. Jeg kan varmt anbefale: Yogatogo (dansk) og Yogaglo

Skriv et svar

