Shavasana er ikke farligt! Tør du blive til savasana?

Savasana

Igår aftes tog jeg til Hot Yoga hos Nalini Yoga på Frederiksberg. Min første yogatime i et studie i mange måneder. Under graviditeten stod den primært på hvalros-yoga på stuegulvet og online yoga-undervisning. Så kom Håkon til verden i slutningen af juli og 6 mdr. uden søvn og meget alene-tid er fløjet af sted.

Vi er nu inde i en rytme hvor Håkon tillader at jeg bevæger mig lidt væk fra ham om aftenen når han sover (tør næsten ikke sige det højt – nemesis lurer!). Jeg længtes efter yoga og var samtidig meget spændt da jeg trådte ind i det varme lækre yogalokale på Borups Allé. Det var varmt, lækkert og samtidig også vanvittig hårdt!

Hårdt at min krop er en anelse mere stiv og slatten end inden graviditet. Hårdt at stå i hundestræk og planke. Hårdt at svede. Men mest af alt HÅRDT at være til stede lige der. Uden tlf. og en baby i nærheden. Ingen af delene var med og jeg kæmpede en brav kamp med mit sind for at være tilstede i yoga-lokalet med min krop, være på måtten og trække vejret!

IMG_6869

De fysiske stillinger kombineret med fokus på åndedræt hjalp mig igennem timen og det lykkedes mig flere gange at tage mig selv i ikke rigtig at tænke, men bare være. Skønt!

Undervejs i timen beundrede jeg smukke og smidige folk der gik fuldt ind i alle stillinger. Koncentration og nærvær! Men da timen var ved vejs ende og underviseren nævnte Savasana blev jeg mindet om en lidt pudsig tendens jeg selv har oplevet når jeg har undervist, eller når jeg før har været til undervisning.

Som perler på en snor listede flere ud af lokalet. Der er naturligvis ingen tvang mht. Savasana. Og folk gør som de gør af en grund, så håber ikke jeg fremstår som dømmende… men hvorfor bliver folk ikke til Savasana???

IMG_6871

Savasana er ikke farligt! Det er måske den vigtigste yogaøvelse af alle. Og mærkeligt nok også den sværeste. Savasana er her, du høster frugterne af det fysiske arbejde i de forskellige stillinger gennem timen. Det er her dit system restituerer. Savasana kræver, at du er vågen, bevidst og afslappet på en gang. Savasana er fuldkommen overgivelse. Savasana er en god træning til at komme til stede i nuet. Savasana beroliger hjernen, kan lette stress, reducere hovedpine og afspænder både krop og sind.

Savasana – whats not to like??

Jeg har fuld forståelse for at man skal nå noget efter en time eller af andre årsager lister ud når det er tid til Savasana. Men hvis du virkelig vil udfordre sig selv og normalt ikke deltager i savasana, så bliv og gå fuldt ind i det! Det er svært! Tankerne flyver nemt hen på indkøb, aftensmad, at man kunne komme ud i badet inden alle andre, nå hjem før osv. Men giv dig selv en gave og bliv i Savasana i bare 5 min. Tror ikke du vil fortryde det 🙂

IMG_6870

Namaste

Skriv et svar

