Føl dine fødder. Bare tæer i sneen

Vi er født uden sko (Heldigvis for alle fødende kvinder), men naturen har nu engang skabt os til at gå på bare tær. Alligvel pakker langt de fleste mennsker deres fødder ind i sokker og sko. Hele dagen lang! Jeg elsker at gå på bare tær, og lige siden jeg lille har min mor opfordret mig til at gå på bare tær, øve mig i at sprede tæerne og samle ting op med fødderne. Når jeg fik sko på var det verdens mest fodformede sko- jeg husker mest at jeg synes det var pinligt. Ville have ægte kondisko- ikke rap. Idag er jeg nu alligevel glad for min mors mission med at skabe sunde fødder. De er brede, men glade.

Men jeg elsker også sko og store striksokker. Og mine fødder er også pakket ind det meste af dagen. Både fordi jeg fryser nemt, men mest fordi det er helt praktisk at have sko på i toget og på arbejde. Men vil alligevel godt slå et slag for at huske at pakke fødderne ud- især her i de kolde måneder.

Idag sner det og vejret indbyder til store vintersko. Jeg var ude og gå en lang tur ved Bagsværd Sø sammen med Henrik fra Naturtro træning. Han fortalte mig om at gå på bare tær hele året og hvor fedt det er at mærke forskellige årstider under fødderne. Blandt andet sne. Han fortalte at en kort tur på bare tær i sneen, kan give det samme kick som vinterbadning. Jeg elsker at udfordre mig selv, så jeg gik en tur i haven på bare tær. Koldt men vildt fedt!


Studier viser, at det at gå på bare tær giver stærkere fødder, og at stærkere fødder giver en stærkere krop. Når du går på bare tær bevæger du dig mere naturligt, og give dig fornemmelsen af at få kontant til naturen igen. 

Yoga på bare tær er også en langt bedre oplevelse end yoga ned sokker. Du får bedre kontakt til underlaget og til dig selv. 

Jeg siger ikke at vi alle skal gå rundt på bare tær hele tiden- jeg har selv mange lækre sko og stilletter jeg ikke ville undvære. Men glemmer du ofte at få smidt sokkerne – så tag sko eller sokker af lige nu. Mærk underlaget. Mærk temperaturen. Mærk dig selv.

Måske skal dine tær også luftes i sneen?

Namaste 

Skriv et svar

